Handler evangeliet i bund og grund om at tilfredsstille vores behov? Handler det om at finde mening i livet? Forvandle vores samfund? Forbedre vores liv? Hjælpe de fattige? Forøge vores rigdom og sundhed?

Alle disse ideer om evangeliet fremhæver et tilsyneladende konkret problem og siger: “Det er det, evangeliet handler om!” Men er det tilfældet? Er nogle af ovenstående principper det grundlæggende problem, som evangeliet tager hånd om?

Bibelen siger: “Nej.”

Bibelen lærer klart og tydeligt, at menneskehedens grundlæggende problem er vores synd og Guds vrede mod os på grund af vores synd:

Hvem kan holde stand mod [Guds] harme, hvem kan bestå mod hans glødende vrede?’ Hans harme vælder frem som ild, klipperne knuses foran ham (Nah 1:6).

For Guds vrede åbenbares fra himlen over al ugudelighed og uretfærdighed hos mennesker, der undertrykker sandheden med uretfærdighed (Rom 1:18).

Lad ingen føre jer bag lyset med tomme ord; for det er den slags, der nedkalder Guds vrede over ulydighedens børn (Ef 5:6).

Og jordens konger og stormænd og hærførere og rigmænd og magthavere og hver træl og fri skjulte sig i huler og klippekløfter. Og de sagde til bjerge og klipper: “Fald ned over os og skjul os for ham, som sidder på tronen, og for Lammets [Jesu] vrede. For nu er deres vredes store dag kommet, og hvem kan da bestå?” (Åb 6:15-17).

Guds vrede over vores synd er det grundlæggende problem, som evangeliet tager hånd om.

Jesus døde på korset som en soning – et offer – der vender Guds vrede bort (Rom 3:25, 1 Joh 2:2, 4:10) – for at vi kan blive frelst ved troen på ham.

Del indlægget

Af Den 14. februar 2023Kategorier: Evangeliet, Frelse, Synd

Tilmeld dig vores nyhedsfeed.

Tilmeld
dig vores
nyhedsfeed.

Tilmeld dig vores nyhedsfeed og modtag seneste blogindlæg direkte til din email.