Som du ved, går Nato i kamp mod Vladimir Putin og Rusland i deres invasion af Ukraine.

Ukraine samt Nato modtager jævnligt trusler fra Rusland om gengældelse med atomvåben især på grund af Natos indblanding i krigen.

Men fra krigen i Ukraine og truslen om atomkrig vil vi drage en farligere parallel til seksuel synd uden om et ægteskab.

Nogle mennesker siger, at vi spilder vores tid med at tale om folks privatliv, når det vedrører seksuel synd såsom sex mellem ikke-gifte, ægteskabsbrud og homoseksuel synd.

Burde vores opmærksomhed ikke være rettet mod den uafklarede situation med Rusland lige nu? Er dette ikke vigtigere end at diskutere forhold, der fremmer seksuel synd?

Svaret er nej, siger John Piper i sin prædiken som du kan høre her: “Bekæmpelse af vantroens lyst,” som han prædikede for 25 år siden over teksten i 1 Thessalonikerbrev 4:1-8.

Her er, hvad John Piper siger.

Hvad er det store problem?

Vores kultur stiller det her spørgsmål: “Kan I ikke tage jer af et vigtigere problem?” Mennesker synes det er meget vigtigere, at vi tager hånd om f.eks. atomvåben eller retfærdighed.

De mener, at vi skal droppe den personlige ærefrygt for Gud. De individuelle valg vi tager er noget som hører privatlivet til. Det har ikke nogen relevans for det, der foregår i verden. At have sex med forskellige partnere – og bare det at overveje tanken – det er da ikke så slemt, og de bagatelliserer dette.

Kender du nogen, der taler på denne måde?

Det er altså ikke vigtigt, hvad man gør med sin hjerne i forbindelse med sex, eller hvad man gør med sin krop i sit eget personlige forhold til en anden person.Emner som atomvåben og retfærdighed er langt vigtigere.

Sådan tænker det religiøse sind, når det har forladt den højeste respekt for Gud og Hans ord.

At frygte Gud med rette

Gud har dog et andet budskab til os, og det findes i 1 Thessalonikerbrev 4:1-12:

Med den autoritet, som Herren Jesus har givet os, beder vi jer nu indtrængende om at glæde Gud ved til enhver tid at leve efter hans vilje, sådan som vi underviste jer om. Det gør I jo allerede nu, men vi ønsker, at I må gøre yderligere fremskridt. I husker nok de påbud, vi gav jer fra Herren Jesus. Gud ønsker, at I skal indvi jeres liv til ham og afholde jer fra seksuel synd. I må hver især forstå, hvordan man vinder sig en kone på en anstændig og ærbar måde, ikke i sanseligt begær, sådan som de gudløse gør. I må heller ikke synde imod en ven eller udnytte ham i denne sag. Herren straffer alle den slags handlinger. Det har vi tidligere understreget for jer. Gud har jo ikke kaldet os til et liv i synd, men til et liv i hellighed. Hvis nogen ikke respekterer disse påbud, er det jo ikke mennesker, de ringeagter, men Gud selv, han, som giver jer sin hellige Ånd (Bibelen på hverdagsdansk 2007).

Passagen du lige har læst betyder, at konsekvenserne af seksuel synd vil være værre end konsekvenserne af en atomkrig.

Alt, hvad en atomkrig kan gøre, er at dræbe fem milliarder legemer, men hvad så med Gud, som kan kaste din sjæl i helvede?

Jesus sagde meget klart: “Frygt ikke dem [mennesker], der slår legemet ihjel og derefter ikke er i stand til at gøre mere.”

Mennesker har altså ikke nogen magt efter at have slået et menneske ihjel.

Og derfor siger Jesus, at vi skal frygte Gud, som har magt til at kaste i helvede:

Jeg vil vise jer, hvem I skal frygte: Frygt ham, som efter at have slået ihjel har magt til at kaste i Helvede. Ja, jeg siger jer: Ham skal I frygte (Luk 12:5).

Hvis denne tekst siger, at Gud vil være hævneren over dem, der ignorerer advarslerne mod seksuel synd, så tror jeg, jeg kan sige med Bibelens fulde autoritet, at konsekvenserne af seksuel synd er 10 millioner gange større end konsekvenserne af en atomkatastrofe.

Den eneste årsag til at afvise dette ville være manglende tro på evigt liv og evig dom.

Hvis du helt igennem lever og tænker på en gudløs måde, hvis du helt igennem er humanist, hvis mennesket og ikke Gud er centrum i dit liv, og hvis menneskets levetid bare er begrænset til det her liv på jorden, så er det, jeg lige nu skriver, naturligvis noget vrøvl.

Hvis du derimod er Gud-centreret, hvis du tror Bibelen er Guds ord, og når teksten ovenover står i Bibelen, så tænker du på spørgsmålet: “Kan I ikke tage jer af et vigtigere problem?” – som ufornuftigt og vanvittigt.

For hvad du fra nu af gør med seksuel synd over for Gud, har noget at gøre med, hvor du skal tilbringe evigheden: I Himlen eller Helvede.

Del indlægget

Af Den 27. juni 2023Kategorier: Gudsfrygt, Omvendelse, Synd

Tilmeld dig vores nyhedsfeed.

Tilmeld
dig vores
nyhedsfeed.

Tilmeld dig vores nyhedsfeed og modtag seneste blogindlæg direkte til din email.