Efter en anonym ung lytter – en ny i troen – havde hørt en podcast om at lede mennesker til Kristus, skrev han en e-mail til John Piper:

Pastor John, tak for denne podcast. Jeg er overvældet over, hvor meget jeg ikke ved om Bibelen. Jeg vil gerne have forståelse for Skriften, så den kan guide mig, og så jeg kan bruge den til at guide andre i fremtiden. Men der er så meget. Jeg ved ikke, hvor jeg skal begynde. Hvis jeg studerede til eksamen i en klasse, ville jeg starte med en liste over væsentlige emner, der skulle testes. Men med Bibelen føler jeg, at testen er livet, og jeg ved ikke, hvad jeg har brug for at vide for at være forberedt, hvis det giver mening. Med andre ord, hvor begynder jeg? Hvad er det første og mest væsentlige, jeg har brug for at vide for at følge Kristus ved at læse Hans ord?

Tja, mit svar er nok en smule frustrerende, fordi han spørger efter en bestemt sandhed i Bibelen, og jeg vil sige: “Bibelen, Bibelen, Bibelen.”

Dette er absolut essentielt

Jeg har aldrig mødt en moden, frugtbar, stærk, åndeligt skelnende kristen, der ikke er fuld af Skriften, hengiven til regelmæssig refleksion over Skriften, dedikeret til at lagre Guds ord i hjertet gennem at memorere Bibelen – og dette er ikke tilfældigt.

Jeg ønsker at overbevise vores nye troende ven om, at det er helt essentielt, efter at være kommet til tro på Kristus (at være radikalt, dybt, erfaringsmæssigt hengiven og urokkeligt overbevist om) at det er absolut nødvendigt at læse, reflektere over, forstå, memorere og nyde Skrifterne.

Det vil sige at læse Guds ord hver dag med det mål, at vi vil møde Gud der, og at Hans sandheds herlighed, lidt efter lidt, vil fylde og transformere vores liv.

Og den vane kan virke indlysende, men det er den ikke, fordi jeg kender kristne ret godt, der ikke har de vaner. De gør det ikke, og de har været kristne i mange år, og de er ligeglade.

De tror, det er valgfrit, fordi de allerede ved så meget, og de læser så mange andre bøger. Jeg anser ikke dette for at være en særlig god vane overhovedet. Jeg tror, det er usundt.

De 10 grunde til at læse Bibelen hver dag

Jeg har 10 grunde til, at jeg tror på dette – 10 grunde til at gøre Bibellæsning, Bibelforståelse og det at Bibelmemorere til en essentiel del af det kristne liv. Du må modstå følelsen af selvtilstrækkelighed, der siger: “Jeg har ikke brug for Skriften hver dag.”

Her er mine 10 grunde:

1. Bibelen frelser

Giv agt på dig selv og på den undervisning, du giver, hold fast ved det; for når du gør det, bliver du til frelse både for dig selv og for dem, der hører på dig (1 Tim 4:16).

Frelsen har fundet sted for Guds folk, frelsen er – netop nu – i gang for Guds folk, og frelsen vil fuldendes ved Guds folks opstandelse, og det sker nu gennem forskellige midler som f.eks. Guds ord.

Paulus siger, at vi skal holde fast i undervisningen, og så vil det blive til frelse både for os selv og tilhørerne. Gud frelser os altså dagligt gennem Skriften!

2. Bibelen befrier fra Satan

Og I skal lære sandheden at kende, og sandheden skal gøre jer frie (Joh 8:32).

Og sammenhængen i Johannesevangeliet 8:32 er, at Jesus viste de jødiske ledere, at selvom de troede, at de ikke var syndens slavere, så siger Han til dem: “I har Djævelen til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster” (Joh 8:44).

Du må forstå, at Satan er din fjende. Han er 1000 gange stærkere, end du er. Derfor skriver Johannes til de unge troende:

Jeg har skrevet til jer, I unge: I er stærke, Guds ord bliver i jer, og I har overvundet den Onde (1 Joh 2:14).

Det, at Guds ord bliver i os er vores eneste håb om at besejre en overnaturlig fjende. Hver gang Jesus blev fristet af Djævelen (Matt 4:1-11; Mark 1:12-13; Luk 4:1-13) – så slog Han tilbage med: “Åndens sværd, som er Guds ord” (Ef 6:17), og Han havde memoreret det udenad, derfor behøvede Han ikke at bære en bog med sig i ørkenen.

3. Bibelen giver nåde og fred

Må nåde og fred blive mangedoblet for dig i forståelsen af Gud og Herren Jesus:

Nåde og fred være med jer i stadig rigere mål i erkendelsen af Gud og Jesus, vores Herre! (2 Pet 1:2).

Kendskab til Gud opnået gennem Skriften er ikke identisk med nåde, men Peter siger, at det er et middel til nåde.

Hvis vi ønsker at blive fyldt med fred og styrket gennem guddommelig nåde, siger Peter, at det sker: “I erkendelsen af Gud og Jesus, vores Herre.” Denne erkendelse findes ét sted: i Skriften.

4. Bibelen gør os hellige

Jesus bad: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed (Joh 17:17).

Helliggørelse defineres som processen med at blive hellig – det vil sige at blive mere lig Kristus, Han som er fuldstændig hellig.

Helliggørelse er ikke frivilligt. I Hebræerbrevet 12:14 står der: “Stræb efter fred med alle og efter den helligelse, uden hvilken ingen kan se Herren” (Hebr 12:14).

Vi bliver ikke perfekte i det her liv, men vi bliver mere hellige. Gud helliger sit folk. Og Jesus beder til sin Fader: “Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed.” Det kunne ikke være mere klart eller mere vigtigt.

5. Bibelen giver glæde

I efterlignede os, og Herren, og I tog under stor trængsel imod ordet, glade i Helligånden (1 Thess 1:6).

Men [han] har sin glæde ved Herrens lov og grunder på hans lov dag og nat (Sl 1:2)

Et liv uden glæde er uudholdeligt, og Gud giver glæde når vi tager imod ordet, reflekterer over ordene og fornyer vores tanker hver dag.

Men der er også trængsler og lidelser i det kristne liv. Helligånden giver dog nåde til os, så vi ved hjælp af Skriftens ord kan se forbi smerten og frem til glæden, der venter os.

6. Bibelen beskytter os mod falsk lære

Indtil vi alle når frem til enheden i troen og i erkendelsen af Guds søn….da skal vi ikke længere være uforstandige børn og slynges og drives hid og did af hver lærdoms vind, ved menneskers terningkast, når de med snedighed fører os på lumske afveje (Ef 4:13-14).

Hvordan kan unge kristne undgå at blive påvirket negativt af forskellige kulturelle og teologiske vinde og meninger?

Svaret finder du i verset, hvor der står: “[Ved] enheden i troen og i erkendelsen af Guds søn” – en erkendelse, som de ikke oplever som menneskets mening, men som Guds ord. Den findes ét sted: i Skriften.

7. Bibelen giver håbet om Himlen

Og hvad jeg mener med dette er, at fuld erkendelse, fuldkommen nydelse af Skriftens sandhed, kun vil blive oplevet i Himlen.

Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud (1 Kor 13:12).

Forståelsen af Gud – hele den fylde, som vi skabte mennesker kan forstå og nyde – vil ikke blive tilbageholdt for os i evigheden.

Frustrationerne ved at vi på nuværende tidspunkt er begrænset i vores forståelse og nydelse af Skriften vil blive fjernet. Hvor passende er det derfor ikke, at vi nu vokser i det, der vil blive vores endelige glæde i den kommende tidsalder.

8. Bibelen ruster dig i mødet med dens modstandere

For der vil komme en tid, da folk ikke vil finde sig i den sunde lære, men skaffe sig lærere i massevis efter deres eget hoved, fordi det kildrer deres ører (2 Tim 4:3).

Vi er nødt til at kende Skriften, så vi ikke bliver taget på sengen, slået ud af balance eller ført vild af falske lærere.

Vi er nødt til regelmæssigt at fylde os med Skriften for at være rustet i mødet med de, der nægter at modtage Skriften som Guds ord.

9. En korrekt håndtering af Bibelen godkendes af Gud

Stræb efter at stå din prøve for Gud som en arbejder, der ikke behøver at skamme sig, men som går lige på med sandhedens ord (2 Tim 2:15).

Det er en værdifuld ting at blive betroet en meget vigtig opgave, og især at finde ud af, at Gud godkender det, Han har bedt dig om at gøre.

Vi er alle i et eller andet omfang kaldet til at håndtere Guds ord, og sikke en vidunderlig mulighed for at behage Herren.

10. Bibelen giver og opretholder liv

Men Jesus svarede: Der står skrevet: Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund (Matt 4:4).

Åndeligt liv (evigt liv) skal ligesom det fysiske liv næres – ikke af brød – men af Guds ord.

Hvis du tror, at du har evigt liv som en slags vaccination mod helvede, og du derfor ikke behøver nogen næring, ved du ikke, hvad åndeligt liv er.

Der er altså 10 grunde til, at unge troende af al deres styrke (al den styrke, som Gud giver dem) bør beslutte sig for at gøre læsning, refleksion af Bibelen, forståelse for og udenadslære af Bibelen til en essentiel (ikke til forhandling) del af deres kristne liv.

Del indlægget

Af Den 13. juni 2023Kategorier: Bibelen

Tilmeld dig vores nyhedsfeed.

Tilmeld
dig vores
nyhedsfeed.

Tilmeld dig vores nyhedsfeed og modtag seneste blogindlæg direkte til din email.