I perioder oplever vi, hvordan livet udmatter os. Vi føler os meget trætte og oplever, at vi har for travlt til på en meningsfuld måde at bruge tid på at læse i og studere vores Bibler. Sådan er den aktuelle situation for Elaina, som har skrevet til os:

Hej, pastor John! Jeg bor alene. Jeg arbejder i lange uger. Jeg finder det næsten umuligt at følge med i min Bibellæsning. Efter  madlavning, rengøring, motion, ærinder, madindkøb, shopping og så videre – er jeg udmattet, når jeg kommer hjem. Jeg planlægger tid til at læse i Bibelen, bede og være alene med Gud, men det føles som om jeg kun giver Gud 15 minutter af min dag, og det ønsker jeg ikke. Men jeg er nødt til at betale regninger for at leve. Jeg føler mig fastlåst. Når jeg læser i min Bibel, er jeg ved at falde i søvn. Den eneste virkelige tid, jeg får nu, er weekenderne. Men det er ikke nok? På hvilke praktiske måder kan jeg få vendt travlheden i mit liv for at sikre, at jeg får tid til Gud?

Svar: Jeg hører Elaina sætte fingeren på tre ting, der frustrerer hende med den tid, hun bruger med Gud i ordet:

  1. For det første føler hun sig fastlåst i hendes vaner.
  2. For det andet føler hun sig udmattet, som om hun er ved at falde i søvn, når hun læser i hendes Bibel
  3. For det tredje er hun presset af travlhed, hvilket skubber Bibelen til side i hendes liv.

Lad mig sige nogle ord om disse punkter.

At komme fri fra problemet

Lad mig bruge et eksempel fra hverdagslivet. En vinterdag så jeg en del biler sidde fast i sneen udenfor mit hus. Jeg bor på et hjørne, så folk er nødt til at bremse, inden de kører ud på gaden. Nogle mennesker sad derfor fast samme sted i 10 minutter.

Jeg kiggede derud og sagde: “Okay, jeg bliver nødt til at gå derud og skubbe dem fri.” Bilerne de spindede bare rundt, rundt og rundt – som om det at gøre det samme igen og igen ville få dem løs. Sne er en del af problemet, men en del af problemet er også at gøre det samme igen og igen.

For at komme fri kræver det, at man bakker bilen. Det er lidt kontraintuitivt – at køre frem og tilbage for at komme fri derfra. Eller du bliver muligvis nødt til at skovle. Du stiger ud og skovler sneen væk fra forhjulene. Eller du kan ringe på dørklokken hos os og spørge: “Er der nogen af jer, der kan hjælpe?” – hvilket er sket flere gange. Mine sønner og jeg har skubbet mange ud af sneen. Pointen er, at det nogle gange kræver kontraintuitive – nye forsøg – at komme fri fra en fastlåst position.

Jesus ville sige: “Én ting er nødvendigt”

Hvad kan det være i forhold til travlhed og udmattelse? Elaina nævner madlavning, rengøring, motion, ærinder, madindkøb og shopping. Det lyder for mig som klassiske, gode og værdifulde ting, der har en tendens til at fylde vores liv.

Vi kan perspektivere til historien om Martha og Maria i Bibelen i Lukasevangeliet 10:38-42. Om passagen læser vi, at Jesus var gæst hos de to. Både Martha og Maria havde forskellige reaktioner på travlhed: Maria valgte travlheden fra og lyttede til Jesu ord, mens Martha var distraheret af at tjene meget og hun gik hen til Jesus og sagde:

Herre, er du ligeglad med, at min søster lader mig være alene om at sørge for dig? Sig dog til hende, at hun skal hjælpe mig. Men Herren svarede hende: ‘Martha, Martha! Du gør dig bekymringer og er urolig for mange ting. Men ét er fornødent. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tages fra hende‘ (Luk 10:40-42).

Nu ved jeg godt, at Elaina siger: “Hør, jeg skal betale mine regninger.” Det er det, hun siger. Men jeg tror, at hvis Jesus besøgte hendes hjem og tjekkede hendes skema, ville Han nok pege på nogle ting og sige:

Nej, dette behøver ikke at optage din tid så meget, og du behøver ikke at bruge så meget tid og energi på det og det. Èn ting er nødvendigt – mere nødvendigt end dine vaner med madlavning, rengøring, motion, shopping, ærinder og indkøb – det er simpelthen mere nødvendigt at bruge tid med Gud.

… I Lukasevangeliet 8:14 advarer Jesus om, at “ordet kvæles af livets bekymringer,” og det kan ske fordi vi har for travlt og er bekymrede for livet, er det ikke sandt?

Jesus siger: Det, som faldt mellem tidslerne, det er dem, der har hørt ordet, men kvæles af livets bekymringer og rigdomme og nydelser, så de ikke bærer moden frugt.

Måske tænker du: “Åh nej, livets bekymringer,” og er alle ikke bekymrede? Så minder Jesus os om, at vi skal leve af Guds ord: “Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund” (Matt 4:4).

En god daglig rutine

Jeg vil opfordre Elaina til at sætte sig ned og lave en liste over de måder hun bruger sit liv på. Hun har skrevet listen ned i spørgsmålet, hun sendte til os. Jeg taler om de aktiviteter, som synes at berøve hende det, hun virkelig ønsker at gøre. Hun bør reflektere over hver enkelt aktivitet og spørge sig selv:

Er det den bedste måde at prioritere min tid, og er det vigtigere end at tilbringe tid med Gud i Hans ord? Kan jeg ændre den tid, jeg bruger på mine nuværende vaner, så der bliver tid til Bibelen?

Helt konkret vil jeg sige, at du skal sætte dit vækkeur til 45 minutter tidligere om morgenen. Tag derefter dit sædvanlige brusebad, tag tøj på, og tag dig tid til at læse i Bibelen før al dagens travlhed. Giv Guds ord din bedste tid på dagen. De andre ting skal nok blive udført. Du vil stadig få mulighed for at betale dine regninger – også selvom du sætter tid af til at læse i Bibelen – det lover jeg dig.

Hold dig vågen

Nu foreslår jeg, at du står 45 minutter tidligere op. Måske ryster Elaina på hovedet lige nu og siger: “Er du seriøs? Jeg er allerede dødtræt om morgenen.” Hun sagde, at hun falder i søvn, når hun læser i sin Bibel. Og hvem har ikke gjort det?

Her er tre praktiske forslag:

  1. Gå tidligere i seng, end du plejer at gøre om aftenen, så du føler dig mere udhvilet –  så du er klar til at læse i Bibelen om morgenen. Du kan tvinge dig selv til at shoppe, når du er træt, men du kan nok ikke tvinge dig selv til at holde dig vågen, når du er træt og vil læse
  2. Om morgenen, hvis du er nødt til det, kan du lave en kop kaffe og lade koffeinen gøre dig mere frisk. Jeg drikker ikke kaffe, men jeg forstår godt, hvad koffein gør. Jeg drikker selv cola light og te.
  3. Hvis din krop insisterer på at være søvnig, så tag din Bibel i hånden, rejs dig op fra din behagelige stol og gå rundt i rummet og læs så i den. Du bliver ikke mere hellig af at sidde, og det er meget sværere at falde i søvn, når du står op. Jeg gjorde det selv forleden dag.

En dyrebar skat

Vigtigere end disse små praktiske forslag er den grundlæggende erfaring, at Guds ord er mere værdifuldt end noget andet. Mind dig selv om dette ved at prædike Salmernes Bog 19:9-10 for dig selv:

Herrens forordninger er retskafne, de glæder hjertet. Herrens befaling er ægte, den giver øjnene glans. Herrens ord er rent, det består til evig tid. Herrens bud er sandhed, de er alle retfærdige.

Lad ikke rigdom og mad føles mere værdifuldt eller mere smagfuldt end Guds ord. Det er de bestemt ikke.

Del indlægget

Af Den 20. juni 2023Kategorier: Bibelen, Helliggørelse, Kristen livsstil

Tilmeld dig vores nyhedsfeed.

Tilmeld
dig vores
nyhedsfeed.

Tilmeld dig vores nyhedsfeed og modtag seneste blogindlæg direkte til din email.