En kvinde ved navn Alicia Joy fra det sydlige Californien spørger pastor John:

Jeg deltog i en konference arrangeret af “the Gospel Coalition” i sidste weekend og forlod stedet med et stort ønske om at blive mere bibelsk belæst. En måde, hvorpå jeg ønsker at give mit liv til kirken, er ved at studere og lære at håndtere Guds ord rigtigt, så jeg kan undervise og dele det med mine kristne søstre. Som det ofte er tilfældet på konferencer, er der et væld af ressourcer til rådighed. Hvad er, efter din mening, de bedste ressourcer, der kan hjælpe mig på dette område og i min daglige bibellæsning, når jeg studerer, læser og genlæser tekster fra Skriften under bøn? Jeg er en 24-årig kvinde, der søger at udruste mig selv for i fremtiden at kunne lede bibelstudier, engagere mig i personligt discipelskab og udlægge bibelske budskaber, som jeg kan dele med grupper af kvinder. Jeg glæder mig rigtig meget til at se på materialet Look at the Bookdesiringgod.org og den hjælp, som jeg er sikker på, at jeg vil få fra disse videoer! Tak pastor John!

John Piper skriver: Alicia, det er bare super. Jeg elsker enhver, der er fuldstændig dedikeret til at læse, forstå, undervise, dele og bede over Bibelens sandhed. Jeg skrev fire ting ned i mine noter, som kan hjælpe dig. Jeg tror, at dine fire bedste redskaber til bibelstudier og bibelundervisning er:

  1. Din bibel – og måden at søge i den.
  2. Dit sind – og måden, hvorpå du kan kan udvikle evnen til at tænke dybere over teksten.
  3. Fællesskabet med andre der studerer Bibelen – og en måde at høre Guds ord på.
  4. Helligånden – og måden at søge Ham på.

Så lad mig sige et par ord om hver af redskaberne.

Søg i Bibelen

1. Bibelen og måden at søge i den

Selve Bibelen er din største ressource – din største skat – næstefter Gud.

Det bør virkelig ikke være usagt, at selve Bibelen er din største ressource – din største skat – næstefter Gud. Tag aldrig dette for givet. Bagatelliser aldrig dette. Du må forundres over, at du har en bibel på engelsk og dansk. Den er inspireret af Gud. Den er derfor ufejlbarlig, som den hævder at være, og den giver indsigt i alt, hvad der er væsentligt for at leve på en måde, der behager Gud. Så læs i den igen og igen.

Grunden til at jeg siger “Bibelen og en måde at søge i den på” – er at det, jeg som regel gør, når jeg studerer Bibelen, er at søge efter ord, som jeg finder i et vers. Jeg anbefaler, at du anskaffer et computer-bibelprogram, der gør dette så enkelt som muligt.

De tre store bibelprogrammer er: Logos, Bible Works og Accordance. Der er naturligvis også andre. Find et program, der gør det så nemt som muligt at klikke på et ord og søge efter dets anvendelser andre steder i den samme bog eller af samme forfatter. Eller søg på ordet i både Det Nye Testamente eller Det Gamle Testamente. Dette anbefaler jeg dig at gøre hele tiden! Det er utroligt hvordan vers – eller hele passager i Bibelen – bliver belyst, når ideer eller ord fra én passage sammenlignes med andre passager eller vers fra forskellige steder i Bibelen. Jeg opdager altid noget nyt, hver gang jeg gør dette. Så dette er nummer et: Bibelen og måden at søge i den.

Tænk dybere over teksten

2. Dit sind og måden hvorpå du kan udvikle evnen til at tænke dybere over teksten

Alt for ofte tror folk at de, for at forstå Bibelen, behøver en anden til at fortælle dem, hvad en tekst betyder, før de selv prøver at tænke den igennem. Gud har givet os forstanden for at vi skal bruge den. At tænke dybere betyder i denne sammenhæng at stille spørgsmål til teksten og finde svarene ud fra sammenhængen. Vores forstand er et enormt vigtigt redskab til bibelstudier, men den bliver ofte brugt alt for lidt. Og vi har brug for hjælp til at tænke dybere. Her vil jeg anbefale biblearc.com. Jeg har brugt en studiemetode kaldet “arcing,” i ca. 45 år nu, og det er en af de mest frugtbare bibelstudie metoder, jeg kender. Det er fordi dens primære formål er at hjælpe forstanden til at tænke dybere, på en måde som man sandsynligvis ikke vil opnå, uden den specifikke måde at forholde sig til tekstens indhold på, som biblearc metoden gør mulig.

Biblearc er sponsoreret af Bethlehem College and Seminary. Jeg kender ham, der står bag. Jeg bruger metoden jævnligt, og oftere når jeg underviser. Der er mange forklarende videoer, der kan hjælpe dig i gang med dette på hjemmesiden desiringgod.org. Dette var en kort introduktion til blot én af de teknikker, der kan hjælpe dig med at tænke dybere og den jeg selv går mest ind for. Find måder at styrke dit sind til at tænke dybere, stille spørgsmål og selv søge efter svar, inden du konsulterer en bibelkommentar.

Lyt til andre studerende

3. Fællesskabet med andre bibelstuderende og måden at høre Guds ord på

Her tænker jeg på dem, som allerede har tænkt over og studeret de tekster og passager, som du arbejder med. De har også en forstand, fokus på teksten, ser detaljer og reflekterer over dem. De har tænkt over tingene, og der er utrolig meget, du kan lære af dem. Men det er vigtigt at du ikke erstatter deres tænkning med din egen. Måden hvorpå du kan have fællesskab med andre, er ved at tilhøre en kirke, der elsker Guds ord. Desuden vil jeg anbefale at eje et sæt kommentarer til hele Bibelen. Et godt forslag kunne være Tyndale-kommentarerne, som er en kommentarserie på middel niveau, der dækker hver eneste bog i Bibelen.

Søg efter Helligånden

4. Helligånden og måden at søge Ham på

Helligånden har inspireret de tekster, som du arbejder med. Han ved præcis, hvad de betyder, og hvad deres anvendelse i din situation bør være. Han har taget bolig i os. Men Hans måde at hjælpe os på er ikke ved at hviske os svaret i ørene. Det ville være en stor fejltagelse at lukke din bibel og sige: “Vil du ikke nok hviske mig meningen i øret?” Hans fremgangsmåde er at ydmyge os, så at vores stolte modstand mod Hans mening sænkes, og vi bliver mere frie til at se den sande betydning af teksten, som Han selv har indblæst.

Åbn mine øjne, Gud, så jeg kan se vidunderlige ting i dit ord.

Han ønsker, at vi skal se det, der reelt er der i teksten, og ikke at han hvisker tilføjelser, som om det, der er allerede er der, var utilstrækkeligt. Men Han kan lede os til spørgsmål og tanker, der er opklarende, når vi støder panden mod en mur. Hvor mange gange har jeg ikke på en fredag banket hovedet mod skrivebordet og sagt: “Gud, jeg ved ikke, hvad denne sætning betyder, eller hvordan disse to sætninger hænger sammen, eller hvordan jeg skal fremlægge dette i min prædiken på søndag,” så råber jeg til Gud. Og jeg kan ærligt sige, at Han aldrig har overladt mig alene i min fortvivlelse på sådan et tidspunkt. Så at råbe til Gud – det er svaret på, hvordan du søger Ham, så råb ud med frimodighed:

Åbn mine øjne, Gud, så jeg kan se de vidunderlige ting i dit ord (Sl 119:18).

For at opsummere disse fire redskaber:

  1. Din Bibel – og måden at søge i den.
  2. Dit sind – og måden, hvorpå du kan kan udvikle evnen til at tænke dybere over teksten.
  3. Fællesskabet med andre der studerer Bibelen – og måden at høre Guds ord på.
  4. Helligånden – og måden at søge Ham på.

Del indlægget

Af Den 26. september 2023Kategorier: Bibelen, Bibelstudie

Tilmeld dig vores nyhedsfeed.

Tilmeld
dig vores
nyhedsfeed.

Tilmeld dig vores nyhedsfeed og modtag seneste blogindlæg direkte til din email.