Vi er et team fra Aarhus Bibelkirke, der næsten hver fredag står ved banegården i Aarhus med et klapbord og serverer isvand og chokoladekiks.

Vi står der for at sprede budskabet om Jesus med forbipasserende. Vi skilter med: “Gratis vand og kiks,” og “bibler og hæfter,” hvilket ofte tiltrækker nysgerrige sjæle.

Både unge og gamle kommer forbi og får en god snak med os i deres travle hverdag.

En øl i hånden og høj cigarføring

En fredag blev den gode stemning dog forstyrret af en hjemløs mand. Mens jeg talte med en gruppe unge, kom en mand hen og sagde: “I skal ikke lytte til ham, han lyver.”Jeg vendte mig om og så en mand med en øl i hånden og en cigaret i munden. Han havde invaderet vores område med høj cigarføring. Jeg svarede roligt: “Nej, jeg taler sandt. Det, jeg tror på, er troværdigt.” Men manden begyndte at diskutere. Han prøvede at overtale drengene og stoppe os fra at dele evangeliet med dem.

Jeg forklarede ham, at han skulle respektere vores grundlovssikrede ret til at dele det kristne budskab, men lige lidt hjalp det.

Folk stimlede sammen for at se action

Da jeg nævnte, at jeg ville ringe til politiet, eftersom han begyndte at diskriminere os for at være kristne, blev han endnu mere nærgående. Han råbte mig så højt ind i øret, at jeg mistede noget af hørelsen. For at det ikke skal være løgn, afsluttede han med at give mig en flad lige i femøren. Der var drama, og mange mennesker stimlede sammen for at se action.

Overvind det onde med det gode

I det øjeblik gik der mange tanker gennem mit hoved. Det ville have været syndigt at lade følelserne løbe af med mig og gengælde mandens aggressivitet. Jeg har nemlig lært, at Gud bliver æret, hvis jeg lader ham styre slagets gang ved at dele Guds ord med autoritet, mildhed og kærlighed.

Gud gav mig derfor visdom til at tænke hurtigt og velovervejet. “Okay, Mike,” tænkte jeg “nu går du derud på pladsen og prædiker for de 30-40 mennesker. Gud er i kontrol over situationen.”

Jeg stillede mig derfor strategisk godt, så jeg kunne få en dialog i gang med den hjemløse og gruppen og kærligt dele det kristne budskab med dem.

Guds kærlighed var “bøsset”

Jeg vendte mig mod de unge og forklarede de nytilkomne, hvad der var sket. Jeg talte om, hvordan Jesus lærer os at elske vores fjender, selv når de behandler os uretfærdigt, hvilket var derfor jeg ikke havde gengældt ondt med ondt. Jeg sagde til den hjemløse mand, at jeg elskede ham som min næste.

Han svarede hånligt, at det var “bøsset.”

Jeg forklarede de tilhørende, at uselvisk kærlighed intet har med seksuel lyst at gøre, men handler om at gøre gode, uselviske handlinger mod andre motiveret af Guds kærlighed – for kærlighed er et valg.

Jeg fortsatte og sagde til forsamlingen: “Syndere tror ofte, at kærlighed handler om seksuel lyst, men Guds kærlighed handler om at vise uselvisk kærlighed.”

Gruppen, der stod omkring os, hørte derefter evangeliet om Jesus. Han blev korsfæstet for os syndere, og demonstrerede den perfekte uselviske kærlighed ved at ofre sit liv i vores sted. Jeg fortalte dem, hvordan han bar vores straf, så vi kan få fred med Gud ved troen på Kristus. Og at troen på ham har forvandlet mit hjerte, så jeg kan elske både venner og fjender.

“Det er faktisk et godt arbejde I gør”

Situationen, der begyndte med konflikt, endte med en mulighed for at vise Guds kærlighed i handling.

Efter at have forkyndt evangeliet, gik gruppen hver til sit. Jeg satte mig ned ved siden af manden og sagde: “Hey, er du sikker på, at du ikke har brug for noget mad? Eller noget at drikke?” Han takkede nej, men han var fuldstændig som vendt på en tallerken. Han anerkendte det arbejde, vi gjorde: “Det er faktisk et godt arbejde I gør.” Her bøjede endnu et hjemløst hjerte sig for Guds forvandlende kraft.

På vej hjem i bilen sagde jeg til min makker Jonas: “Ikke to dage er ens på kontoret.” Vi vendte smilende hjem, fyldt med glæde i Helligånden.

Opmuntring til at vise fjendekærlighed

Oplevelsen mindede mig om vigtigheden af at overvinde det onde med det gode. Det er nemt at lade sig rive med af negative følelser, men Jesus lærer os at reagere med kærlighed og tilgivelse. Ligesom Jesus bad på korset: “Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør.” Derfor vil jeg opmuntre alle til at lære Romerbrevet 12:21 udenad:

Lad dig ikke overvinde af det onde, men overvind det onde med det gode.

Uanset om vi møder modgang eller fjendtlighed, så lad os vælge kærlighedens vej. Lad os vise verden, at Guds kærlighed er stærkere end had. Lad os alle stræbe efter at overvinde det onde med det gode og være lys i en verden, der så desperat har brug for Guds livsforvandlende kærlighed.

Del indlægget

Tilmeld dig vores nyhedsfeed.

Tilmeld
dig vores
nyhedsfeed.

Tilmeld dig vores nyhedsfeed og modtag seneste blogindlæg direkte til din email.